Gå till innehåll

Parkering

1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" för att få veta mer om området eller tjänsten.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara bekräftelsen
Spara din bekräftelse med QR-kod eftersom den läses av när du ska köra in på parkeringen.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Jag har bokat men tog en biljett vid infarten, vad gör jag nu?

När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.


Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?

Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.


Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?

För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.


Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Så länge man har påbörjat en parkering så kan man inte förlänga den. Belopp som överstiger bokningen debiteras vid utfart.


Vad blir kostnaden om jag kommer hem senare än vad jag angivit när jag bokade min parkering?

Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.


Hur länge får jag parkera bilen?

Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.


Är parkeringsplatserna platsspecifika när jag har förbokat min parkering?

Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.


Hur fungerar motorvärmaren?

För att motorvärmaren ska fungera behöver du ställa in timern. Ange ankomsttid tillbaka till parkeringen. Den startar 3 timmar innan angiven tid och är igång 30 minuter efter angiven tid. Då man inte kan ange datum är värmaren igång den här tiden varje dygn tills man kommer hem.


Kan jag ladda min bil på flygplatsens parkeringar?

Ja, under Alla parkeringar finns information på respektive parkering om det är möjligt att ladda bilen på parkeringen.


Kostar det något att ladda bilen?

Du betalar en startavgift och för den faktiska kWh du laddar din bil med. Skapa ditt laddkonto på vår partner Virtas sida.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Kostnadsfri avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 2 timmar före bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

Med biljett
Ta en biljett vid bommen före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar vid hemkomst i automat, vid Arlanda Visitor Center i avgångshallen i Terminal 5 eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.
Det går också bra att betala vid avresan. När du är tillbaka igen sätter du in den betalda biljetten i automaten vid bommen.

Betalkort
Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Du betalar då med ditt kort vid hemkomsten, antingen vid automat i terminal eller vid utfartsbommen.


Kan jag få ett kvitto i efterhand?

Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.


Jag fick betala vid utfarten trots att jag har en bokning, hur gör jag nu?

Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringen?

Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.

Vid infart

  • Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
  • Din bokning kontrolleras.
  • Bommen går upp.

Vid utfarten

  • Åk fram till utfartsbommen.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid utfarten.
  • Bommen går upp.

Parkeringskarta


Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.


Kan jag köra ut och sedan komma tillbaka in igen?

Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.


Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.


Glöm inte att låsa och tömma din bil

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.


Hur säkert är det att parkera på Swedavias parkeringar?

Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.