Långtid
P1 Långtid: 29 kr/tim. Dygn 1–7: 139 kr/dygn. Dygn 8 och därefter 59 kr/dygn.
P3 Långtid med motorvärmare: 49 kr/tim. Dygn 1–7: 179 kr/dygn. Dygn 8 och därefter: 89 kr/dygn. För att motorvärmaren ska fungera behöver du ställa in timern.
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Hämta & lämna
På Hämta och lämna-parkeringen står du i max två timmar. Parkeringen är avgiftsbelagd klockan 00-24, alla dagar. Parkeringsautomaterna finns under busstaket. Kvitto efter avslutad parkering
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Funktionsnedsättning
På P2 Hämta & lämna finns det fyra parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning. Du måste kunna visa upp ett särskilt tillstånd för att få parkera där och det skall ligga väl synligt i rutan på bilen.
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Elbil
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Avtalsparkering
Är du en frekvent resenär? Teckna en avtalsparkering på Umeå Airport. Välj mellan plats med eller utan motorvärmare.
{{vm.ProductName}}
{{vm.ProductLabel}}
Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning
{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr
-
Frågor och svar
Vanliga frågor
När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.
Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.
Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.
Just håller vi på med att byta system för parkeringsbokningen vilket inte möjliggör bokning längre fram i tiden än 6 månader framåt. Från och med den 2 december är det återigen möjligt att boka 1 år framåt i tiden.
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.
Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).
Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.
Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.
Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.
Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.
För att motorvärmaren ska fungera behöver du ställa in timern. Ange ankomsttid tillbaka till parkeringen. Den startar 3 timmar innan angiven tid och är igång 30 minuter efter angiven tid. Då man inte kan ange datum är värmaren igång den här tiden varje dygn tills man kommer hem.
Ja, under Alla parkeringar finns information på respektive parkering om det är möjligt att ladda bilen på parkeringen.
Du betalar en startavgift och för den faktiska kWh du laddar din bil med. Skapa ditt laddkonto på vår partner Virtas sida.
Förbokning av parkering
Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.
Gratis avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.
Ombokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid.
Betalning
Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.
Med biljett
Ta en biljett vid bommen före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar vid hemkomst i automat, vid Arlanda Visitor Center i avgångshallen i Terminal 5 eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.
Det går också bra att betala vid avresan. När du är tillbaka igen sätter du in den betalda biljetten i automaten vid bommen.
Betalkort
Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Du betalar då med ditt kort vid hemkomsten, antingen vid automat i terminal eller vid utfartsbommen.
Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.
Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.
Infart och utfart
Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.
Vid infart
- Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
- Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
- Din bokning kontrolleras.
- Bommen går upp.
Vid utfarten
- Åk fram till utfartsbommen.
- Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid utfarten.
- Bommen går upp.
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.
Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.
Bokningsuppgifter
Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se
Parkering för dig med funktionsnedsättning
Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.
Glöm inte att låsa och tömma din bil
Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.
Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.