Miljö
Miljöfrågor är prioriterade på Swedavia och Umeå Airport arbetar ständigt inom flera olika områden för att minska sin miljöpåverkan. Hösten 1999 blev Umeå Airport den första svenska miljöcertifierade flygplatsen.
Swedavias klimatarbete
Vår nollvision
Under 2020 nådde Swedavia målet om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Ett omfattande arbete ligger bakom vår framgång att nå noll fossilfria koldioxidutsläpp. Vi köper in grön el till hela verksamheten och reservkraften går på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), fordonsflottan går på HVO, fossilfri gas eller grön el samt biogasol och biogas köps in.
Utökat klimatarbete
Alla Swedavias flygplatser är minst certifierade på nivån ACA 4+ enligt Airport Council International (ACI) Europes standard för flygplatsers klimatarbete. Det innebär att våra flygplatser kontinuerligt minskar fossila koldioxidutsläpp från den egna verksamheten, kompenserar för de utsläpp som hittills inte reducerats och vi bidrar till att andra verksamheter vid flygplatserna minskar sina utsläpp. Vid utgången av 2020 nådde vi vårt mål om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Nästa mål är att samtliga flygplatser når nivå ACA 5+ vilket innebär att även halkbekämpning, avvisningsmedel och köldmedia ska ingå i mätningarna. Vi ska även i högre grad involvera och samarbeta med andra aktörer med betydande koldioxidutsläpp på flygplatserna för att fortsätta minska utsläppen tillsammans. På sikt ska all verksamhet på våra flygplatser gå över till förnybara energikällor. Arbetet ligger i linje med IPCC scenario för 1,5 grad och Swedavias strategi och mål för en proaktiv klimatomställning.
Fakta om Airport Carbon Accreditation (ACA)
- Airport Carbon Accreditation är ett ramverk inom Airport Council International (ACI) som utvärderar flygplatsers arbete med att hantera och minska sina koldioxidutsläpp. Ramverket har sex nivåer.
- De uppsatta certifieringskraven inom ACA4+ inkluderar anpassning av flygplatsens koldioxidhantering till Parisavtalet samt en inkludering av ytterligare utsläppskällor i flygplatsens koldioxidavtryck som täcker alla betydande operativa utsläpp från tredje part. Inriktningen ligger på att skapa effektiva partnerskap med flygplatsaktörer för att minska utsläppen. Den initierade partnerskapsplanen som bidrar till omställningen även hos flygplatsernas samarbetspartners är en förutsättning för certifieringen.
- Sex av Swedavias tio flygplatser har certifierats till den högsta nivån ACA5+; Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Malmö Airport, Åre Östersund Airport, Visby Airport och Kiruna Airport. Under 2023 och 2024 kommer övriga fyra flygplatser – Bromma Stockholm Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Ronneby Airport – certifieras enligt ACA4+.
- Stockholm Arlanda Airport var en av 17 flygplatser som gick med i ramverket vid starten 2009. Göteborg Landvetter Airport gick med 2010. Båda flygplatserna kom direkt in på den då högsta nivån i ramverket, ACA3+ och Swedavia blev den första flygplatskoncernen i världen att bli fossilfri i den egna flygplatsverksamheten vid slutet av 2020. Stockholm Arlanda Airport blev även den första flygplatsen att motta ACI:s nyinstiftade ECO Innovation Award år 2010, en utmärkelse som flygplatsen även erhöll 2021.
Miljöpåverkan och miljöprojekt
På Umeå Airport arbetas det ständigt med att minska miljöpåverkan och flygstationen lägger stor vikt vid att arbeta med miljöfrågor på ett strukturerat och systematiskt sätt.
På flygplatsen pågår även ett antal miljöprojekt som du kan läsa mer om nedan.
Elflyg
Under 2023 kommer en förstudie av framtida energibehov genomföras, i syfte att dels kunna beställa mer kraft till flygplatsen från lokalt energibolag, dels utarbeta en plan för hur lokal infrastruktur skall möta morgondagens behov av laddplatser för kommersiellt flyg.Två studenter från Linköpings Universitet, kommer även genomföra ett separat examensarbete kopplat till dessa framtidsfrågor om omställning av flygplatsen till fossilfritt flyg.
Lokal energi-hubb
Under 2023 kommer en förstudie undersöka möjligheten till att flygplatsen kan utvecklas till en energi-hubb genom att solcellsanläggningar etableras i flygplatsen omedelbara närhet med siktet inställt på att producera ett överskott av den energi som flygplatsen konsumerar idag och beräknas göra i framtiden, för att möta morgondagens behov av el-laddplatser för kommersiellt flyg och fordonstrafik.
Pilotprojekt Drönare
Projektet syftar till att med hjälp av drönare – autonom eller manuellt framförd, kunna hitta/identifiera vilt samt avhysa fåglar från landningsbanans stråkområde, genom att använda drönaren som bärare av högtalare med skrämselläten/ljudeffekter.
FFFLY
Swedavia och Umeå Airport har varit partner i Umeå Kommuns projekt fossilfritt flyg (FFFLY). Projektet har innefattat analyser och en framtagen handlingsplan för hur resande med flyg till och från Umeå kan utvecklas till fossilfrihet, SAF, elflyg, vätgas och elektrobränslen. Swedavia har genom John Nilsson ansvarat för arbetspaket 2 som handlat om elflyg där vi har tittat på möjligheterna och behoven för att etablera laddning för elflyg på Umeå Airport.
Klimatfärdplan
Umeå Airport har anslutit sig till Umeå Kommuns klimatfärdplan genom att bland annat engagerat sig i strategiska gruppen för klimatfärdplanens utveckling samt särskilt fokus på kommunikation och transporter.
Verksamhetsavtal
Swedavia har tagit fram en ny mall för verksamhetsavtal där miljöperspektiven tydligt kravställs för verksamhetsutövare på flygplatsen. Umeå Airport har startat upp en dialog med verksamhetsutövare för att införa den nya modellen av verksamhetsavtal, implementering sker under 2023.
Miljöledningssystem
Certifieringen innebär att flygplatsen inte enbart lever upp till miljömyndigheternas krav utan dessutom till de övergripande och detaljerande miljömål som finns för Umeå Airport.
Inom flygplatsen utförs både interna och externa miljörevisioner. Syftet med revisionerna är att stämma av att miljöledningssystemet används, är tillräckligt och är effektivt. Ett ständigt förbättringsarbete pågår, med skärpta krav, som gör att även miljömålen skärps för varje år.
Miljörapporter
Miljörapport 2023 (pdf)
Bilaga 1 - Vatten (pdf)
Bilaga 2 - Avfall (pdf)
Bilaga 3 - Dricksvatten (pdf)
Syfte och mål
Swedavia äger, driver och utvecklar flygplatser samt flygplatsnära fastigheter i Sverige. Vi strävar ständigt efter att förbättra ledningssystemet (ISO 14001) för att minska vår miljöpåverkan och använda resurser på ett hållbart sätt i hela värdekedjan. Det ska främst ske genom att minska utsläppen av klimatpåverkande gaser, minimera övriga utsläpp till luft, mark och vatten, samt minska användningen av skadliga kemikalier. Vi ska även säkra effektiv resurshantering för att bidra till en cirkulär ekonomi samt ständigt verka för en effektivare energianvändning.
För oss är det en självklarhet att följa gällande miljö- och energilagstiftning samt övriga tillämpliga nationella och internationella regler och krav. Det är också en självklarhet att säkerställa tillgång till den information och de resurser som krävs för att uppnå miljö- och energimål. Vi ska även verka för att flygbuller och emissioner från flygverksamheten begränsas.
För att uppnå detta krävs att vi arbetar efter följande grundregler:
- Hänsyn till miljön ska genomsyra varje del av verksamheten och vägas in i alla beslut.
- Klimatpåverkan är flyg- och fastighetsbranschens viktigaste miljöfråga och ska prioriteras i beslut och aktiviteter.
- Vi ska ständigt energieffektivisera och styra den egna verksamheten samt påverka andra aktörer som vi samverkar med, för en hållbar användning av resurser.
- Vi ska köpa in energieffektiva produkter och tjänster och främja konstruktioner som leder till förbättring av energiprestandan.
- Alla Swedavias medarbetare ska vara delaktiga i vårt miljö och energiarbete.
- Vi ska bedöma och hantera miljörisker och energiprestanda på ett systematiskt sätt.
- Swedavia ska aktivt delta i lokala, regionala, nationella och internationella samarbeten i syfte att minska den negativa miljöpåverkan från flygbranschen och verka för en hållbar utveckling av flygplatserna.
Följ flygningar
Ett publikt verktyg som kan användas för att följa flyg är Flightradar24.com.