Gå till innehåll
Jonas Abrahamsson

Vd-ord

 

" Med starka samarbeten, hårt arbete, långsiktiga investeringar och en tydlig vision skapar vi förutsättningar för resor och transporter, både idag och i morgon. "

Jonas Abrahamsson

Under 2024 har Swedavia fortsatt resan mot framtidens hållbara flyg. Med växande resenärsströmmar, viktiga klimatsatsningar och stärkt infrastruktur bidrar vi till ett tillgängligt och därmed konkurrenskraftigt Sverige.

 

 

 

Under året reste drygt 32 miljoner passagerare via våra tio flygplatser, vilket är en ökning med en procent jämfört med 2023. Ökningen drevs av det internationella resandet, som steg med fem procent till totalt 24 miljoner passagerare. Denna utveckling speglar en fortsatt växande efterfrågan på internationella flygresor som knyter ihop Sverige med världen.

 

 Läs hela vd-ordet 

Fossilfria flygplatser för framtidens hållbara flyg

 

Swedavia har sedan bolaget bildades 2010 verkat för att minska de fossila koldioxidutsläppen och annan negativ påverkan på miljön på och runt flygplatserna. 2020 uppnåddes målet om noll fossila koldioxidutsläpp i den egna flygplatsverksamheten. Under året har Swedavia intensifierat arbetet för att nå målet att flygrelaterad verksamhet som är aktiv inom flygplatsernas gränser ska vara fossilfri till 2025.

 

Läs om omställningen

Man kontrollerar rotorbladen på en flygplansmotor.

Flygplatser i en föränderlig tid

 

Omvärlden är komplex, snabbrörlig och osäker. Nya generationer sätter sin prägel på resor, konsumtion och arbetsliv. Samtidigt sker en exponentiell teknikutveckling som kan förbättra våra liv, men som också innebär risker. Vi befinner oss i en brytningstid med stora omvälvningar till följd av globala kriser. Bland dessa finns eskalerande klimatförändringar och ett allvarligt säkerhetsläge. Demokratier utmanas av auktoritära värderingar och de geopolitiska motsättningarna är stora. Kriserna påverkar dessutom varandra, vilket gör det svårt att förutse skiften som är på väg. Swedavia har identifierat sju trender som särskilt påverkar flygbranschen och verksamheten.

 

Läs mer om omvärld och trender

Woman and two children are eating at restaurant in airport
test

Swedavias affär riktar sig till tre kundkategorier: resenärer, flygbolag och hyresgäster.

 

Läs om hur Swedavia skapar värde

 

Flygplatsverksamhet och Real Estate utgör de två rörelsesegmenten. Tillsammans med kunder och samarbetspartners gör Swedavia det möjligt för människor att mötas.

Swedavia skapar tillgänglighet och bidrar till en konkurrenskraftig svensk besöksnäring. På så vis skapas värde, för kunder och samhället i stort.