Assistans för personer med funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet
Du som har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet, har rätt till assistans på flygplatsen. Vi finns här dygnet runt, årets alla dagar för att assistera dig från ankomst till terminal tills du sitter i ditt säte. För att assistansen ska fungera på bästa sätt behöver du göra vissa förberedelser inför din resa.
Vanliga frågor
Assistans vid resa
Det är en lagstadgad rättighet att få assistans som gör det möjligt för alla att kunna resa med flyg och det är kostnadsfritt. Men för att vi ska kunna hjälpa dig är det är viktigt att du förbokar assistans senast 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Boka gärna assistans redan när du bokar din resa så att vi med säkerhet kan hjälpa dig på flygplatsen.
- Förboka assistans i samband med att du bokar din flygresa, dock senast 48 timmar innan avresa. Assistans bokas alltid via ditt flygbolag.
- Var tydlig vid beskrivning av vad du behöver hjälp med.
- Fråga flygbolaget hur lång tid i förväg du bör vara på flygplatsen, det kan vara tidigare än vad flygplatsen anger.
- Ta reda på när flygplatsen öppnar om du ska resa tidigt på morgonen.
- Efter bokningen skickar flygbolaget vidare information till oss om vilken assistans du behöver.
Assistansen varierar beroende på dina behov, vilket ibland kan vara svåra att uttrycka. Berätta så utförligt som möjligt om dina behov så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
På flygplatsen
Vi ansvarar för att du kommer till och från flygplanet och hämtar dig vid förutbestämd mötesplats:
- Det finns speciellt utmärkta mötesplatser s.k. meeting points efter att du har checkat in.
- Det finns även Help-points utanför flygplatsen när du behöver hjälp in i terminalen och hjälp med incheckning.
Vi assisterar dig till ditt flygplans gate och till ditt säte om du inte kan gå in i flygplanet själv. Vi assisterar dig till och från toalett men assistans av medicinsk eller sanitär karaktär ingår inte. Om du behöver hjälp vid inköp, valutaväxling eller liknande så ingår det endast om vi har tid och möjlighet.
Kom i tid till flygplatsen
Anmäl dig senast en timme innan avgångstiden vid ditt flygbolags- eller researrangörs incheckningsdisk. Efter incheckningen möts du vid anvisad mötesplats av vår personal. De hjälper dig genom säkerhetskontrollen, fram till din gate samt till flygplanet eller till ditt flygplanssäte om du behöver det.
Anmäler du dig senare än en timme innan avgångstiden är risken stor att du missar ditt flygplan.
Vill du ha hjälp in i terminalen trycker du på knappen vid Help-point precis utanför terminalingången, senast två timmar innan avgångstiden. Vår personal möter dig, assisterar vid incheckning och genom säkerhetskontrollen. Vi följer dig fram till din gate samt till flygplanet eller ditt flygplanssäte om du behöver det. Anmäler du dig senare än två timmar innan avgångstiden är risken stor att du missar ditt flygplan.
Vi kan inte garantera assistans om du anmäler dig senare än två timmar innan avresa. Vi ska dock göra vårt yttersta, inom rimlig ansträngning, för att assistera dig. Förboka därför alltid assistans senast 48 timmar innan avresa.
Här läser du mer om hur lång tid du högst ska behöva vänta på din assistans. Läs mer på Transportstyrelsens webbplats om dina rättigheter.
Assistans när du ska resa iväg
Förbokad assistans: Vi möter dig inom 30 minuter eller efter överenskommelse. Vi kan även möta dig efter att du har checkat in, ringt vid en Help-Point eller anmält dig vid en informationsdisk.
Det är även viktigt att du är ute i god tid och följer anvisningarna från ditt flygbolag om när du senast ska vara på flygplatsen.
Ej förbokad assistans: Det kan upp till 45 minuter innan PRM Assistance kan hjälpa dig. Det finns även risk för att vi inte alls hinner hjälpa dig. Boka därför alltid assistans senast 48 timmar innan avgångstid.
Assistans när du har landat
Förbokad assistans: Vi möter dig inom 5 minuter från att flygplanet står vid gate, dock aldrig mer än 20 minuter.
Ej förbokad assistans: Det kan ta upp till 45 min innan Assistansservice kan hjälpa dig. Förboka därför alltid assistans senast 48 timmar innan ankomst.
Så fungerar assistans vid resa
Förboka assistans senast 48 timmar innan avresa, via ditt flygbolag. Här kan du se filmen syntolkad, svensk textning, arabisk textning, persisk textning, kinesisk textning och turkisk textning.
Särskilda behov, hjälpmedel och mediciner
Vanliga frågor
Du som har egen rullstol eller rullator och kan ta dig själv till gaten måste ändå beställa assistans från gaten till flygplanet. Detta för att din rullstol eller rullator ska kunna lämnas i lastutrymmet och/eller om du behöver assistans till flygplanssätet.
Visa upp din rullstol eller rullator vid incheckningen, där får den en bagagetagg. Meddela incheckningen om du klarar dig själv till gaten, men du måste ändå ha assistans från gaten till flygplanet.
Om du använder elrullstol behöver du checka in den med ditt bagage. Vi rekommenderar att du är ute i extra god tid. När du checkat in elrullstolen får du låna en manuell rullstol som tillhör flygplatsen.
Av säkerhetsskäl får inte alla sorters elrullstolar lastas på ett flygplan. Meddela därför flygbolaget redan när du bokar resan vilken sorts elrullstol du har. Ange även hur stor den är, vilken typ av batteri den har, hur batteriet kopplas ur samt hur rullstolen frikopplas. Vår personal ansvarar inte för att förbereda elrullstolen för transport med flyg.
Om du inte kan gå eller har svårt att gå längre sträckor, så assisterar vi dig till och från flygplanet. Har du ingen egen rullstol använder vi våra egna rullstolar. Behöver du assistans till flygplanssätet använder vi en kabinrullstol in i flygplanet.
På flygplatsen får du till viss del information om flyget genom utrop i högtalare. En del flygplatser begränsar tyvärr sina högtalarutrop och hänvisar i stället till informationstavlor och monitorer.
De flesta flygplatser har en informationsdisk med personal som personligen kan ge dig information. På vissa flygplatser finns också taktila ledstråk längs golvet, som leder fram till en help point eller till en informationsdisk.
Med PRM Assistance får du hjälp till och från flygplanet och vi ger dig den information du behöver.
På flygplatsen får du information om när flyget går eller landar på informationstavlor och monitorer. Det finns också skyltar som leder dig till rätt gate. Alla Swedavias flygplatser har dessutom hörslinga i sina informationsdiskar. Berätta gärna att du ha nedsatt hörsel redan när du bokar din resa. Om du vill kan du samtidigt boka assistans och får på så sätt hjälp till och från flygplanet.
Reser du med assistanshund, meddela flygbolaget om det när du bokar resan. Du behöver även göra följande:
- Fråga flygbolaget vilka regler för assistanshund som gäller för din resa.
- Kontrollera vilka regler som gäller för assistanshundar i det land du reser till.
- Kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och om det finns några regler för karantän dit du ska.
Även du som har assistanshund kan du få hjälp på flygplatsen av PRM Assistance. Vi hjälper dig fram till din sittplats i flygplanet om du önskar.
Vi hjälper personer som har en osynlig funktionsnedsättning, exempelvis autism eller intellektuell funktionsnedsättning, till och från flygplanet.
Vissa flygbolag vill att personen ska ha en medresenär som assisterar under flygresan. Fråga flygbolaget om vad som gäller när du bokar resan.
Flygbolaget är ansvarig för dig som resenär ombord på flygplanet och varje flygbolag har särskilda regler. Flygbolaget svarar på vad som gäller för just dig och ditt hjälpmedel.
Regler för att flyga med mediciner kan skilja sig från land till land. Ta med dokumentation som visar att medicinen är din (t.ex. ett brev från läkare eller ett recept på medicinen).
Mediciner i handbagaget – Läs mer på Transportstyrelsens webbplats.
Resa med läkemedel – mer info på Läkemedelsverkets webbplats
Meddela ditt flygbolag att du har pacemaker när du bokar din resa. Meddela även personalen i säkerhetskontrollen innan du passerar metallbågen så hjälper de dig.
Meddela ditt flygbolag vilken sorts utrustning du har redan när du bokar resan. Olika regler gäller för olika flygbolag så om du reser med flera flygbolag måste du kontakta varje flygbolag.
Du har rätt att medföra två olika hjälpmedel utan kostnad exempelvis en elrullstol och en manuell rullstol.
Om något hjälpmedel skadas eller blir försenat under resan, är det flygbolagets ansvar att ersätta det tillfälligt med ett likvärdigt hjälpmedel. Tyvärr är det tillfälliga hjälpmedlet inte alltid helt identiskt med ditt privata.
För att minska risken för skador på rullande hjälpmedel, till exempel barnvagnar och rullstolar, ta av alla lösa delar före incheckning och ta med dem i handbagaget.
Kontakta oss gärna på telefon 010-10 945 00 eller mejla oss på info@malmoairport.se.