Gå till innehåll

Parkering

1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" för att få veta mer om området eller tjänsten.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara vägbeskrivningen
Spara din bekräftelse med QR-kod eftersom den läses av när du ska köra in på parkeringen.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Jag har bokat men tog en biljett vid infarten, vad gör jag nu?

När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.


Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?

Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.


Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?

För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.


Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Så länge man har påbörjat en parkering så kan man inte förlänga den. Belopp som överstiger bokningen debiteras vid utfart.


Vad blir kostnaden om jag kommer hem senare än vad jag angivit när jag bokade min parkering?

Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.


Hur länge får jag parkera bilen?

Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.


Är parkeringsplatserna platsspecifika när jag har förbokat min parkering?

Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.


Kan jag ladda min bil på flygplatsens parkeringar?

Ja, under Alla parkeringar finns information på respektive parkering om det är möjligt att ladda bilen på parkeringen.


Kostar det något att ladda bilen?

Du betalar en startavgift och för den faktiska kWh du laddar din bil med. Skapa ditt laddkonto på vår partner Virtas sida.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Gratis avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

Du kan endast betala med betalkort eller kreditkort.

Vid infart

Steg 1
Biljett: Ta biljett vid bom före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar den vid hemkomst i automat eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.

Betalkort: Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Din parkering finns då registrerad i vårt system.

Före utfart

Steg 2
Biljett: Betala biljetten i en betalautomat. Sätt i biljetten i automaten och betala med betal- eller bensinkort.

Betalkort: Om du registrerat ditt betalkort vid infart så hoppar du över det här steget.

Vid utfart

Steg 3
Biljett: Sätt i den betalda biljetten i automaten vid bommen. Bommen går upp och du kan köra ut.

Betalkort: Om du har du registrerat ditt betalkort vid infarten, använd samma kort vid utfarten. Betalning med betalkort kräver pinkod. Då dras kostnaden för parkeringen från ditt kort och parkeringen är betald. Observera att har du registrerat en parkering på ditt betalkort vid infarten så kan betalning endast ske vid utfart och betalautomat.


Kan jag få ett kvitto i efterhand?

Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.


Jag fick betala vid utfarten trots att jag har en bokning, hur gör jag nu?

Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringen?

Så här gör du när du har bokat parkering och ska parkera på flygplatsen.

Vid infart

  • Åk fram till infartsbommen vid det område som du har bokat.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
  • Din bokning kontrolleras.
  • Bommen går upp.

Vid utfarten

  • Åk fram till utfartsbommen.
  • Håll QR-koden för din bokning mot QR-läsaren vid infarten.
  • Bommen går upp.

Parkeringskarta


Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.


Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?

Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsyta. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten. Då får du bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat, om det råder tvivel av någon anledning. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.


Kan jag köra ut och sedan komma tillbaka in igen?

Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.


Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.


Glöm inte att låsa och tömma din bil

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.


Hur säkert är det att parkera på Swedavias parkeringar?

Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.