Chatboten Swea lanseras på Swedavias flygplatser
Nu närmar sig julen som är en av årets mest hektiska reseperioder. För att underlätta för alla resenärer inför resan och även på flygplatsen lanserar Swedavia nu den AI-baserade chatboten Swea som är först ut bland alla skandinaviska flygplatser.
Swea nås via webb, Facebook samt Messenger och kan dygnet runt svara på frågor om ditt flyg, ankomsttid för bagage, aktuella kötider i säkerhetskontrollerna och utbudet på flygplatsen. Var finns närmaste apotek eller vilka restauranger serverar vegansk mat är exempel på frågor som Swea kan svara på. Det är enkelt att prenumerera på ett flyg och då skickas uppdateringar automatiskt till resenären.
– Vår nya chatbot är en viktig del av vårt innovations- och digitaliseringsarbete som ska förenkla för resenärer att ställa frågor och få vägledning och ge en smidigare start på resan. Vi arbetar kontinuerligt med ett nytänkande för att skapa bättre kundupplevelser och ta tillvara på de möjligheter som digitalisering erbjuder, säger Karin Gylin, innovationschef på Swedavia.