Gå till innehåll
{{filter.text}}
Dölj karta
Visa karta

Avtalsparkering

Teckna en avtalsparkering om du parkerar ofta på Stockholm Arlanda Airport.

Gör en förfrågan här.

Laddar parkeringar...
{{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}%

{{vm.ProductName}}

{{vm.ProductLabel}}

{{vm.TransferTime}}
{{vm.TransferDistance}}
min {{vm.texts.to}}
meter {{vm.texts.to}}
Terminal {{vm.Terminal}} {{vm.Terminal}}
{{vm.TransferMethod}} {{vm.TransferMethod}} {{vm.TransferMethod}}

{{vm.texts.prebookprice}}

Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning

{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr

-

{{RenderPriceComparision()}}{{vm.texts.priceperweekordaystring}}
{{vm.PayOnFootPriceText}}  
{{vm.ButtonReplacementText}}
{{vm.TransferMethod}} {{vm.texts.showonmap}}
{{vm.texts.showinfo}}
{{icon.ToolTip}}
{{icon.Image}}

{{vm.ProductName}}

{{vm.ProductLabel}}

{{vm.texts.arrival}}

{{vm.DateInput.InboundDateTime}}

{{vm.texts.departure}}

{{vm.DateInput.OutboundDateTime}}

{{vm.texts.prebookprice}}

Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning

{{vm.texts.paymenttopay}}

{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr

{{RenderPriceComparision()}}

{{vm.texts.noparkingfound}}

{{vm.texts.paymententercredentials}}

{{vm.texts.paymentcarregnr}}

{{vm.texts.paymentemail}}

{{vm.texts.paymentphonenr}}

{{vm.texts.cancel}}
{{spinnerText}}
{{errorText}}
Visa karta

Funktionsnedsättning

På Stockholm Arlanda Airport finns ett flertal markerade parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning. Behöver du assistans från parkeringshuset till terminalen kan du kontakta oss via våra Help points. De finns belägna på samma våningsplan där parkering för funktionsnedsatta finns. Våra help points är utmärkta med följande symboler:

Laddar parkeringar...
{{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}%

{{vm.ProductName}}

{{vm.ProductLabel}}

{{vm.TransferTime}}
{{vm.TransferDistance}}
min {{vm.texts.to}}
meter {{vm.texts.to}}
Terminal {{vm.Terminal}} {{vm.Terminal}}
{{vm.TransferMethod}} {{vm.TransferMethod}} {{vm.TransferMethod}}

{{vm.texts.prebookprice}}

Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning

{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr

-

{{RenderPriceComparision()}}{{vm.texts.priceperweekordaystring}}
{{vm.PayOnFootPriceText}}  
{{vm.ButtonReplacementText}}
{{vm.TransferMethod}} {{vm.texts.showonmap}}
{{vm.texts.showinfo}}
{{icon.ToolTip}}
{{icon.Image}}

{{vm.ProductName}}

{{vm.ProductLabel}}

{{vm.texts.arrival}}

{{vm.DateInput.InboundDateTime}}

{{vm.texts.departure}}

{{vm.DateInput.OutboundDateTime}}

{{vm.texts.prebookprice}}

Just nu: {{vm.getDiscountPercent(parkingPriceComparison)}}% rabatt vid förbokning

{{vm.texts.paymenttopay}}

{{renderPriceString(vm.TotalPrice)}} kr

{{RenderPriceComparision()}}

{{vm.texts.noparkingfound}}

{{vm.texts.paymententercredentials}}

{{vm.texts.paymentcarregnr}}

{{vm.texts.paymentemail}}

{{vm.texts.paymentphonenr}}

{{vm.texts.cancel}}
{{spinnerText}}
{{errorText}}

Så här parkerar du:

  1. Ta biljett vid infartsbommen.
  2. Parkera på valfri eller markerad plats avsedd för parkering för dig med funktionsnedsättning.
  3. Ta med biljetten och tillståndet för registrering i någon av informationsdiskarna i Terminal 5 eller i informationsdisken i Terminal 2. Observera att du som innehavare av tillståndet måste vara med vid registreringen. 
  4. Innan utfart, betala vid utfartsbommen eller vid valfri betalautomat. Observera att betalning bara kan göras med kort.

Tillståndet behöver inte placeras i fordonet efter att registrering skett. Tillståndet kan tas med på resan.

Om du parkerar utanför öppettiderna ringer du på vid infarten och registrerar ditt tillstånd. Därefter kan du stämpla biljetten vid hemkomst i någon av informationsdiskarna.

Läs mer här hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Öppettider

  • Terminal 5 ankomsthallen – Arlanda Visitor Center
    Dagligen: 06.30–18.30
  • Terminal 2 - Informationsdisken
    Dagligen: 06.30–18.30

MC-parkering

Markerade MC-parkeringsplatser hittar du under tak utanför SkyCity och Terminal 2.

Cykelparkering

Kostnadsfria cykelparkeringar finns i anslutning till terminalerna och vid SkyCity


Nyckelservice

Lämna din bilnyckel för förvaring under resan. Bilnyckeln lämnar du in hos vår effektförvaring i Terminal 5, plan 1.

När du parkerar, notera var, vilket område och radnummer som du ställer din bil på.

smartecarte logo

Smarte Carte

Telefon: 010-410 02 00


Starthjälp

På Swedavias parkeringar är det möjligt att få kostnadsfri hjälp med att starta din bil om batteriet har laddat ur. Servicen erbjuds i den mån det finns tillgängliga resurser vilket inte alltid kan garanteras och gäller inte för elbilar och laddhybrider.

Kundtjänst Parkering

Telefon: 010-109 68 05

1
Så här förbokar du
Ange datum och tid för in- och utfart. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan.
2
Gå vidare till betalning
Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bokningsbekräftelse via mejl.
3
Spara vägbeskrivningen
Spara gärna ut karta och vägbeskrivning för att lättare hitta till din parkering.

Frågor och svar


Vanliga frågor

Jag har bokat men tog en biljett vid infarten, vad gör jag nu?

När du ska åka ut, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid utfarten så hjälper de er ut efter att ha kontrollerat din bokning. Betala inte med den biljetten som du tog vid infarten.


Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?

Normalt cirka 12 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.

 


Kan jag boka med kort varsel?

Du kan inte boka parkering om du har tänkt att anlända till parkeringen inom 1 timme.


Varför kan jag inte boka parkering längre fram i tiden än 6 månader framåt?

Just håller vi på med att byta system för parkeringsbokningen vilket inte möjliggör bokning längre fram i tiden än 6 månader framåt. Från och med den 2 december är det återigen möjligt att boka 1 år framåt i tiden.


Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?

För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan inte boka parkering om det är mindre än 2 timmar till din planerade infart. Det är möjligt att köra ut från parkeringen upp till 3 timmar efter din bokade utfart utan extra kostnad.


Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?

Ordinarie taxa för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart (se de tider som anges i ovanstående stycke).


Kan jag förlänga en redan påbörjad bokning?

Nej, det kan man inte göra. Resterande belopp som överstiger den förbokade summan betalar man vid utfart.


Vad blir kostnaden om jag kommer hem senare än vad jag angivit när jag bokade min parkering?

Om den förbokade parkeringstiden överskrids debiteras en tilläggsavgift upp till maximal ordinarie tim- och dygnsavgift. Tilläggsavgiften debiteras direkt med kort vid bommen vid utfarten från parkeringen.


Hur länge får jag parkera bilen?

Maximal parkeringstid kan variera över säsong och produkt, men är aldrig längre än 90 dygn oavsett om du förbokar eller ej. Den kortaste parkeringstiden vid förbokning är 24 timmar.


Är parkeringsplatserna platsspecifika när jag har förbokat min parkering?

Platserna är inte platsspecifika. På några av våra parkeringar är vissa platser förhyrda eller reserverade för särskilda tillstånd och de är tydligt uppmärkta med skyltning som påvisar det. Utöver de platserna kan man stå på valfri ledig plats.


Hur hittar jag till parkeringen?

Om du har förbokat din parkering finns det en länk på bokningsbekräftelsen. Där visas en vägbeskrivning samt GPS-koordinater till din förbokade parkering.
Har du inte förbokat din parkering så hittar du en översiktskarta här.


Kan jag ladda min bil på flygplatsens parkeringar?

Ja, under Alla parkeringar finns information på respektive parkering om det är möjligt att ladda bilen på parkeringen.


Kostar det något att ladda bilen?

Du betalar en startavgift och för den faktiska kWh du laddar din bil med. Skapa ditt laddkonto på vår partner Virtas sida.


Förbokning av parkering

Måste jag boka min parkering?

Nej, du kan köra hit och välja en parkeringsplats på ledigt område. Däremot är kampanjpriser och garanterad plats endast tillgängliga för de som bokar i förväg via webbsidan eller appen. Parkerar du utan en bokning betalar du ordinarie taxa för berört område.


När har parkeringsområdet öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt.

Hur vet jag om min bokning är genomförd?

En bokningsbekräftelse skickas till din angivna mejladress.


Kan jag avboka eller omboka min parkering?

Gratis avbokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid. Ingen återbetalning sker för senare avbokning eller för outnyttjad parkeringstid.

Ombokning kan ske upp till 2 timmar innan bokad ankomsttid.


Betalning

Vilka kort kan jag betala med vid förbokning?

Du kan betala med American Express, Mastercard och Visa.


Hur betalar jag min förbokade parkering?

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.


Hur betalar jag om jag inte har förbokat parkering?

Med biljett
Ta en biljett vid bommen före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar innan utfart i en betalautomat i terminalen. Du kan även betala med kredit- eller betalkort vid utfartsbommen på parkeringen.

Betalkort
Registrera dig med ditt kredit- eller betalkort direkt vid bommen före infart. Du betalar då med ditt kort vid utfart från parkeringen, vid utfartsbommen.

Kontaktlös betalning
Är ditt betal- /kreditkort godkänt för kontaktlösa betalningar via Apple Pay, Google Pay eller Samsung Pay? Då kan du betala med blipp och köra in och ut från parkeringen genom att blippa. Du kan även köra in med biljett och betala biljetten med blipp i automat eller vid utfartsbommen.


Kan jag få ett kvitto i efterhand?

Din bokningsbekräftelse fungerar som ett kvitto. Om du inte har sparat den kan du kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller via parkering@swedavia.se så hjälper de dig.


Jag fick betala vid utfarten trots att jag har en bokning, hur gör jag nu?

Kontakta vår kundtjänst 010-109 68 00 eller via e-post så hjälper de dig. Du kan även fylla i följande blankett och skicka den till parkering@swedavia.se.


Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringen?

Vid infart

  • Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat.
  • Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp.
  • Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer.

Vid utfart

  • Åk fram till utfartsbommen.
  • En kamera läser av din registreringsskylt.
  • Vänta tills bommen går upp.

Skulle något inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

När du parkerar på P57 Express utomhus

När du har bokat parkering på P57 Express utomhus identifieras bokningen av QR-koden som finns på din bokningsbekräftelse.

Vid infart

  • Åk fram till infartsbommen
  • Läs av QR-koden mot QR-läsaren
  • Din bokning kontrolleras och därefter öppnas bommen

Vid utfart

  • Åk fram till utfartsbommen
  • Läs av QR mot QR-läsaren
  • Bommen öppnas

Vid problem eller osäkerhet på hur det fungerar, tryck på hjälptelefonknappen.


Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram?

Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkörer.


Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?

Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsyta. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten. Då får du bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat, om det råder tvivel av någon anledning. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.


Kan jag köra ut och sedan komma tillbaka in igen?

Nej, bokningen som görs är för en kontinuerlig parkering. Du kan inte åka ut och sedan in igen på samma bokning. När du har kört ut är bokningen förbrukad.


Vad gör jag om det inte fungerar när jag ska åka in eller ut från parkeringen?

Om du bokat en plats men ändå inte kommer in på den bokade parkeringen, ring kundtjänst via snabbtelefonen vid bommen.

Du betalar vid utfartsbommen om du stått parkerad längre än bokad tid. Stoppa in biljetten du fick vid infarten eller använd QR koden på bokningsbekräftelsen och följ instruktionerna vid bommen. I annat fall, kontakta kundtjänst via snabbtelefonen vid bommen vid utfarten.


Bokningsuppgifter

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?

Uppgifter för bokföring och momsräkning finns på bokningsbekräftelsen. Saknar du bekräftelsen eller behöver mer information går det bra att kontakta kundtjänst på 010-109 68 00 eller parkering@swedavia.se


Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?

Nej, men personer som innehar parkeringstillstånd för rörelsehindrade ges möjlighet att parkera nära terminalen.


Glöm inte att låsa och tömma din bil

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.


Hur säkert är det att parkera på Swedavias parkeringar?

Samtliga parkeringsytor ronderas av vaktbolag dygnet runt alla dagar samt att Swedavias medarbetare dagligen rör sig på parkeringsytorna.


Transfer till/från långtidsparkering

Vilken transferbuss kan jag ta till/från parkering P2 Beta?

Du tar buss Swedavia P2 Beta Långtidsparkering. Bussens rutt är följande: Parkering P2 Beta, hyrbilscenter, Jumbo Stay, Terminal 4, Terminal 2 och 3, Parkering P2 Beta

Bussen avgår var 10:e minut mellan 04.00-09.00 samt mellan 12.00-19.00. Övriga tider avgår bussen var 12:e minut förutom mellan 01.00-04.00 då avgår bussen var 15:e minut.

Transferbussen mellan långtidsparkeringen och terminalerna är kostnadsfri.


Vilken transferbuss kan jag ta till/från parkering P3 Alfa?

Du tar buss Swedavia P3 Alfa Långtid. Bussens rutt är följande: Parkering P3 Alfa, Radisson Blu Arlandia, Jumbo Stay, Terminal 4, Terminal 2 och 3, parkering P3 Alfa.

Bussen avgår var 15:e minut mellan 04.00-01.00. Därefter, mellan 01.00-04.00, avgår bussen var 20:e minut.

Transferbussen mellan långtidsparkeringen och terminalerna är kostnadsfri.


Finns det inga busshållplatser vid Terminal 5?

Nej, på grund av tillbyggnaden av Terminal 5 med bland annat en ny säkerhetskontroll finns inte längre någon angöringsyta för bussarna vid Terminal 5. Om du ska flyga från eller landar på Terminal 5 tar du bussen till/från Terminal 4.


Hur lång tid tar det att gå till Terminal 5 från det att jag har stigit av bussen vid Terminal 4?

Det tar cirka 5-7 minuter att gå från Terminal 4 till Terminal 5. Du går inomhus via SkyCity.