Gå till innehåll

Depart.A.Mental lanseras på Marknadsplatsen

2025-02-06, kl. 13:46

Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist och Teenage engineering. Det är bara några av de varumärken som adderas till utbudet på Marknadsplatsen i Terminal 5 när retail-techbolaget Co-X lanserar det unika retailkonceptet Depart.A.Mental på Stockholm Arlanda Airport under första halvan av 2025.

Depart-a-mental

Depart.A.Mental är en innovativ konceptbutik som gör det enklare för varumärken att nå ut i en fysisk miljö genom upplägget retail-as-a-service där de hyr in sig under en period och får tillgång till butiksyta, personal och skyltning. I den 300 kvadratmeter stora butiken som öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars finns ett noga framarbetat urval av mode, skönhet, teknik, accessoarer och livsstilsprodukter. Sortimentet kombinerar etablerade klassiker med nya, spännande varumärken som sällan syns i traditionella retailmiljöer och resenärerna erbjuds en mix av premiumprodukter och personlig service.

− Vi ser mycket fram emot att välkomna Depart.A.Mental och Co-X till Marknadsplatsen. Satsningen är unik och innovativ och innebär en levande och ständigt föränderlig retailupplevelse i linje med vår kommersiella strategi. Konceptet levererar en sortimentmix som tilltalar olika kundsegment och erbjuder rolig och inspirerande shopping enligt Swedavias målgruppslöfte till resenärerna, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning på Swedavia.

Bland varumärkena i butiken som öppnar på Arlanda finns internationella namn som Diptyque och Nothing samt svenska favoriter som Ahlvar Gallery, Sandqvist och Mantle. Depart.A.Mental presenterar ett noggrant kurerat urval av nischade och kultförklarade varumärken, där innovation och kvalitet står i fokus. Bland dessa märks teknikorienterade Teenage Engineering och Void Watches, hållbara och stilrena Sleepers och Residus samt skönhetsaktörer som Skinome och Selahatin. Butiken erbjuder även unika tjänster som en beauty bar för snabb skönhetsvård, vilket gör shoppingupplevelsen både praktisk och lyxig.

Bakom Depart.A.Mental står Co-X, ett svenskt retail-techbolag som revolutionerar detaljhandeln genom att förena digital innovation med fysisk närvaro. Butiken på Arlanda är en vidareutveckling av det framgångsrika konceptet som lanserades på Westfield Mall of Scandinavia i april 2023.

− Depart.A.Mental handlar om mer än försäljning. Vi skapar en mötesplats där konsumenter kan upptäcka både etablerade och nya varumärken i en inspirerande miljö. Arlanda är den perfekta plattformen för vår nästa expansion – en global knutpunkt med oslagbar varumärkesexponering, säger Clara Lindsten, COO och medgrundare av Co-X.

Depart.A.Mental öppnar på Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda den 20 mars 2025. Bland de bekräftade varumärkena inför öppning finns Diptyque, Mini Rodini, Sandqvist, Mantle, Pixi, Skinome, Ceremonia, Selahatin, Nothing, Teenage engineering, Void watches, Kalevala, Akind, Lace laboratory, Ahlvar Gallery, Residus, Nikben och C’est Normal.

Swedavia - Pressavdelning
010-109 01 00
press@swedavia.se

Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i Sverige från Kiruna i norr till söder i Malmö. Vi skapar den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2023 cirka 5,9 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare.